1404/08/28

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: دولت خواسته یا نخواسته مسبب بروز مشکلات در تجهیزات پزشکی شده است.



به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مریم قاسمی دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، گفت: متأسفانه دولت، خواسته یا ناخواسته مسبب بروز مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی شده است که البته امیدواریم اقدام عاجل صورت بگیرد.وی افزود: بحث مطالبات باید یکبار برای همیشه حل و فصل شود و انجمن هم این مهم را بارها تاکید کرده است.قاسمی ادامه داد: کار از درخواست گذشته و هشدار می‌دهیم مسبب بروز بحران و کمبود تجهیزات پزشکی در کشور، دولت خواهد بود.وی گفت: خریدهای بدون تأمین اعتبار، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.قاسمی افزود: متأسفانه کالا تحویل مرکز درمانی داده می‌شود اما زمان پرداخت آن برای ما مشخص نیست.وی ادامه داد: وقتی بهای کالا معلوم است، مدت زمان پرداخت و تسویه آن نیز باید مشخص باشد.قاسمی اظهار داشت: کدام دریافت کننده بابت تأخیر در پرداختی‌ها، دیرکرد دریافت می‌کند. در حالی که بر اساس قانون، این مهم مورد توجه قرار گرفته است.وی افزود: دولت از دخل و تصرف و انحراف در بودجه پرهیز کند تا چنین مشکلاتی پیش نیاید.قاسمی ادامه داد: از دولت انتظار داریم، خرید بی محل و بدون تأمین اعتبار، انجام ندهد.دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: چند گانه بودن نرخ ارز، به صنعت تجهیزات پزشکی آسیب زده و ما خواهان تک نرخی شدن ارز هستیم.

قاسمی اظهار داشت: کمبود نقدینگی و مطالبات معوق، باعث شده درگیر چند گانگی نرخ ارز شویم و این، یک سیاست اشتباه است.محمد معروفی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: ضعف بزرگ کشور ما، نداشتن مدیریت مالی است. اینکه چگونه تخصیص داده شود و پرداخت شود، بسیار فاجعه بار است.وی افزود: تجهیزات پزشکی یک حوزه استراتژیک است که اگر دچار مشکل شود، شرایط به گونه‌ای خواهد شد که همه را درگیر خواهد ساخت.امید شهبندی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: صنعت تجهیزات پزشکی در نقطه‌ای قرار دارد که اگر اقدام عاجل در جهت رفع ابهامات صورت نگیرد، شرایط بازار تجهیزات پزشکی کشور دچار بحران خواهد شد.وی افزود: بیش از ۵۰۰ روز تأخیر و ۲۵ همت حجم مطالبات معوق شرکت‌های تجهیزات پزشکی، تا پایان شهریور ۱۴۰۴ است که پیش بینی می‌شود این مقدار به ۴۰ تا ۵۰ همت تا پایان آذر برسد.شهبندی گفت: نبود نظام شفاف در حوزه تجهیزات پزشکی، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.وی افزود: ریشه این بحران، نبود نظام پرداخت ساختارمند و پایدار است و پرداختی‌های مقطعی، هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.شهبندی گفت: چرا انتظار دارید صنعت تجهیزات پزشکی در مسیر تولید باقی بماند اما مطالبات آنها نادیده گرفته شود.وی افزود: دولت در جنگ ۱۲ روزه و قطعی برق تابستان، برای صنعت تجهیزات پزشکی هیچ کاری نکرد؛ اما هیچ کمبودی رخ نداد. دلیل آن هم، تلاش صنعت برای خدمت به مردم است.شهبندی گفت: ما شاهد تناقض آشکار در نظام بانکی هستیم و از پرداخت تسهیلات به صنعت تجهیزات پزشکی، خودداری می‌کنند.

وی افزود: بیش از یک ماه از وعده وزیر بهداشت برای پرداخت مطالبات صنعت می‌گذرد اما هنوز ریالی پرداخت نشده است.شهبندی گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم پیگیر ۷۰ همت مورد نظر برای پرداخت مطالبات حوزه سلامت باشند.وی افزود: بیشترین حجم مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی، مربوط به اقلام مصرفی است.حمیدرضا علایی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: بزرگ‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی، بحث مطالبات است.وی افزود: متأسفانه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات صنعت تجهیزات پزشکی عقب هستند و مراکز درمانی هم، پول خرید تجهیزات را دو سال بعد پرداخت می‌کنند.علایی گفت: اختصاص مطالبات صنعت به کارانه پرسنل مراکز درمانی، یکی از مشکلات نشان‌دار نشدن اعتبارات است.سورنا واحدی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: در سال سرمایه‌گذاری در تولید قرار داریم، اما دولت، سرمایه صنعت تجهیزات پزشکی را به گروگان گرفته است. وی افزود: ما با دولتی طرف هستیم که کالای ما را می خرد، اما نمی گوید پولش را چه زمانی پرداخت خواهد کرد.